Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Biografi Abbas Ibn Firnas

Abbas Ibn Firnas atau nama penuhnya Abbas Qassim Ibn Firnas dilahirkan pada tahun 811 M dari keturunan Berber di Sepanyol. Menemui konsep kapal terbang pertama di dunia, mencipta planetarium dan merekacipta kristal tiruan. Ibn Firnas mendahului dunia penerbangan seribu tahun sebelum the Wright Brothers. Seorang pakar sains, ahli teknologi dan ahli kimia. Ibn Firnas mendalami kimia, fizik, dan astronomi. Pada tahun 852, seorang pemuda bernama Armen Firman terbang dari menara di Cordova menggunakan jubah lebar seperti sayap untuk melambatkan kelajuannya (penemuan payung terjun). Dia terselamat dengan kecederaan ringan, dan Ibn Firnas hadir dan menyaksikannya. Pada tahun 875, pada usia 66 tahun Ibn Firnas mencipta pelayangnya sendiri, dan melayang turun dari menara.


Penerbangan itu agak berjaya, dan disaksikan oleh kumpulan mereka yang dijemputnya. Bagaimanapun, pendaratannya gagal. Belakangnya tercedera, dan pengkritiknya menyatakan bahawa dia tidak mengambil kira cara burung mengepak ketika terjunam, dan mendarat pada ekornya. Dia tidak menyediakan ekor, ataupun cara pergerakan serupa itu. Ibn Firnas mencipta planetarium mekanikal dengan planet-planet yang berputar. Dia juga membuat simulasi guruh dan kilat. Ibn Firnas menyediakan jadual astronomi, mengarang
puisi, dan mereka jam air yang dikenali sebagai Al-Maqata.

Dia juga mencipta kaedah menghasilkan kaca dari pasir. Dia menghasilkan rantaian cincin yang boleh digunakan bagi menunjukkan pergerakan planet dan bintang. Dia juga memajukan proses bagi memotong kristal batu. Ibn Firnas meninggal dunia pada tahun 888 Masihi pada usia 77 tahun Libya mengeluarkan setem sebagai menperingatinya.

Iraq membina memorial batu bagi memperingati dirinya dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Iraq, dan Lapangan Terbang Ibn Firnas di utara Baghdad dinamakan sempenan namanya. Kawah Ibn Firnas di bulan juga dinamakan sempena namanya. Binaan ukiran memorial batu Abbas Ibn Firnas dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Ibn Firnas di Baghdad, Iraq.


Posting Komentar untuk "Biografi Abbas Ibn Firnas"